Vieringen

10 november ‘Op Eigen Kracht – en Altijd Overal’ Christa Anbeek

17 november ‘Magere Hein en Homo Deus’ Ronald Meester

24 november muzikale voorstelling Bette Westera en Diederik van Essel

Op 2 november is volgens de katholieke traditie het feest van Allerzielen waarop gedacht wordt aan diegenen die ons in de dood zijn voorgegaan. Het volgt op Allerheiligen dat op 1 november wordt gevierd. Wij voegen de beide feesten samen in de dienst van 3 november, met het bekende lichtjesritueel. Het thema is ‘Verbondenheid van levenden en doden over de grens van de dood heen’. Dit is tevens de start van de serie van de overige zondagen in november.

De serie ‘Doodgewoon’ heeft als aanleiding de al vaak bekroonde bundel kinderpoëzie van Bette Westera met illustraties van Sylvia Weve (uitg. Gottmer, 2014). Bette Westera is een bekende schrijfster van kinderboeken terwijl Sylvia Weve een bekende illustratrice is. Het thema past bij de maand november die een tijd van bezinning en inkeer is. Iedereen krijgt te maken met de dood, van mensen of dieren die je lief zijn, en uiteindelijk ook je eigen dood. Vandaar dood-gewoon. Het idee is dat de eindigheid bij het leven hoort en dat stilstaan bij de dood uitnodigt tot intens leven.

In de eerste dienst (10 november) is Christa Verburg onze gastspreker. In deze dienst zal het gaan over de mengeling van gevoelens die opgeroepen worden als iemand er zelf voor kiest om uit het leven weg te gaan. Dwars door al die gevoelens heen is er dan ook het gemis dat bij het overlijden van een dierbare hoort.

Op 17 november is Ronald Meester onze voorganger. Magere Hein heeft tot dusver het laatste woord gehad maar sommigen zijn nu zo onder de indruk van de wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen dat ze de onsterfelijkheid van de mens mogelijk achten. Wat is echter medisch nog verantwoord? En is het psychisch wel verantwoord om de dood almaar uit te stellen?

De serie wordt op 24 november besloten met een muzikale voorstelling door Bette Westera en haar gitarist Diederik van Essel. De voorstelling is voor alle leeftijden; de kinderen (vanaf 4 jaar) blijven dan ook in de kerk. Tijdens de viering is de vraag wat het zou zijn als we niet zouden kunnen sterven. We kijken en luisteren naar de Ballade van de Dood en zingen samen een feestelijke ode aan het leven.

Hier kan je ook nog de flyer downloaden.

Op 1 december beginnen we met de Adventsserie waarin een viertal verhalen over de profeet Elia aan de orde zullen komen.

Wil je de vieringen (terug) luisteren via de Kerkomroep? Dat kan via deze link.

De liturgie van zondag is vanaf de donderdag ervoor tot de dinsdag erna hier te downloaden.