Vieringen

Toelichting op de huidige serie Hooglandse Vieringen

In de dienst van 16 juni wordt in de overweging Exodus 16 (het verhaal van het manna) naast de roman van Bert Wagendorp “Masser Brock” gelegd; de vraag zal zijn: waar gebeurd of niet? 23 juni gaat onze eigen Ronald Meester voor; zijn thema zal zijn ‘kennen en gekend zijn’.  30 juni zal een jongerendienst zijn.

Daarna volgen de zomerdiensten met hun vrije thematiek. Er zijn in totaal drie gastvoorgangers. Twee van hen zijn met de ekklesia vertrouwd. Dick van Rijn (7 juli) is al eerder een keer bij ons voorgegaan. Hij houdt zich in zijn werk bezig met armoede en uitsluiting en zingt soms solo Taizé-liederen. Ook Hans Opschoor (4 augustus) Is al eerder gastvoorganger geweest. Hij is emeritus-hoogleraar milieukunde aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij zal spreken over ‘Fata Morgana’ vanuit Jeremia en “Lucas” van Tolstoi. Voor de eerste keer zal bij ons voorgaan, op 21 juli, de bekende essayist Jan Oegema. Hij schreef over de publieke religie rond Auschwitz en over Lucebert als mysticus en ook een boek met als intrigerende titel: “De stille stem – niet weten als levenshouding”. Hij is ook bekend van het “Open Klooster” met zijn stiltevieringen.

Ook op 1 september, bij de opening van het academisch jaar, hebben we iemand van “buiten” in ons midden, niemand minder dan Jet Bussemaker, politicoloog, oud-Tweede Kamerlid, oud-staatssecretaris, oud-minister, bestuurder, schrijfster, hoogleraar.

Wil je de vieringen (terug) luisteren via de Kerkomroep? Dat kan via deze link.

De liturgie van zondag is vanaf de donderdag ervoor tot de dinsdag erna hier te downloaden.